Sociální ekonomika je třetím sektorem mezi soukromým a veřejným, tedy část
národního hospodářství, kterou tvoří sociální podniky s různou právní
formou, které se snaží změnit společnost sociálně i ekonomicky. Cíle
podnikání sociálních podniků jsou odlišné od komerčních společností -
tento sektor klade sociální a ekonomický zájem nad prioritu maximalizace
zisku. Různé formy sociálních podniků propojují ekonomické činnosti se
sociálními nebo environmentálními cíli.
Sociální podnikání napomáhá řešení sociálních problémů. Sociální podniky
vznikají kolektivně, jsou organizovány nezávisle na veřejném sektoru a
jsou založeny na demokratických hodnotách. Mají důležitý význam v místních
podmínkách a často vytvářejí pracovní příležitosti pro osoby sociálně a
zdravotně znevýhodněné na otevřeném trhu práce. V sociální ekonomice není
dosahování zisku hlavním motivem (zisk je reinvestován), jejich cílem je
zvyšování veřejného prospěchu.
Důležitou charakteristikou sociálních podniků je spolupráce s klienty či
zákazníky, zapojení zainteresovaných partnerů do rozhodovacího procesu a
participativní management. Sociální podniky se snaží o rozvoj společnosti
otevřené sociálnímu začlenění a aktivního občanství.